Zmienne i stałe w C++

4

1. Wstęp

Określenie zmienna, jak sama nazwa wskazuje, tyczy się obiektów, które można modyfikować w trakcie działania programu. Są nieodłączną częścią w zasadzie każdego programu. Szczególnie widać ich ważność w grach — tam, gdzie całość może zmienić się w ułamku sekundy. Zmienne są wydzielonym miejscem w pamięci. Posiadają swój typ, swoją nazwę, oraz przechowują dane. Nazwa może być niemal dowolna. Napisałem niemal, ponieważ nie wolno np. używać słów kluczowych (o tym za chwilę). W nazwach najlepiej używać liter, cyfr, oraz podkreślnika.

No właśnie — słowa kluczowe!

Słowa kluczowe to takie, które używane są w składni języka C++. Nie są one dozwolone jako nazwy zmiennych. Te słowa to:

asm, auto, break, case, catch, char, class, const, continue, default, delete, do, double, else, enum, extern, float, for, friend, goto, if, inline, int, long, new, operator, private, protected, public, register, return, short, signed, sizeof, static, struct, switch, template, this, throw, try, typedef, union, unsigned, virtual, void, volatile, while, namespace, using namespace

Ale koniec teorii — czas na praktykę!

2. Definiowanie zmiennej

Definiowanie zmiennej to nic innego, jak jej utworzenie. Jak już mówiłem, zmienna posiada swój typ, oraz nazwę. Zmienne definiuje się według wzoru:

typ nazwa;

Taki zapis spowodowałby utworzenie zmiennej nazwa o typie typ. Napisałem spowodowałbym, gdyby nie to, że typ zmiennej o nazwie typ domyślnie nie istnieje 🙂 O typach powiem zaraz, a teraz powiem może, co się w tej zmiennej znajduje i co zrobić, aby znalazło się coś innego.

Deklaracja zmiennej, taka jak powyżej powoduje utworzenie zmiennej. Zapewne ciekawi was, co się w tym momencie w tejże zmiennej znajduje.  Nic? Zero? Nie. Po przydzieleniu pamięci, w tej zmiennej znajduje się to, co przedtem się w jej miejscu znajdowało. Można by to krótko nazwać śmieci. Natomiast jak przypisać zmiennej jakąś wartość?

Są 2 sposoby: pierwszy to przypisanie wartości podczas definiowania, drugi to po zdefiniowaniu.

1. sposób:

typ nazwa = wartość;

2. sposób:

typ nazwa;
nazwa = wartość;

3. Podstawowy typ zmiennej – int

Typ zmiennej int pozwala przechowywać liczby. Korzystając z tego typu, można już stworzyć kompilującą się definicję zmiennej.

Przykład:

#include <iostream>
using namespace std;

int main()
{
   int liczba = 100;
   cout << liczba << endl;
}

Rezultatem, po skompilowaniu, w oknie konsoli systemowej będzie:

100

4. Inne typy zmiennych

Typów zmiennych jest w C++ kilkanaście, a do tego dochodzi możliwość stworzenia własnego, niepowtarzalnego typu (przykładem jest klasa std::string). Domyślne typy przedstawia tabela poniżej.

Kliknij w obrazek, aby zobaczyć grafikę w wyższej rozdzielczości, lub pobierz tabelę w formacie PDF:

{filelink=7}

5. Kilka słów o  powyższych typach

W powyższej tabeli pojawia się kilka nowych typów – char, double, float i void. Void jest typem zmiennej, która nic nie przechowuje – przydaje się więc do funkcji, które nic nie zwracają. Double może przechowywać liczby zmiennoprzecinkowe, typu 0,12, lub chociażby 10,5922. Żeby przypisać wartość do double, należy zamienić przecinek na kropkę – przykład:

double zmienna = 1.5;

Domyślnie liczby zmiennoprzecinkowe są w double – żeby zapisać wartość do float, należy dodać na końcu liczby literę f:

float zmienna = 1.5f;

Char natomiast jest już ciągiem znaków  dlatego wartości zapisuje się do niego inaczej:

char zmienna1 [] = "Ala ma kota.";
char zmienna2 [] = {'A', 'l', 'a', ' ', 'm', 'a', ' ', 'k', 'o', 't', 'a', '.', '\0'};

Osobiście preferuję pierwszy sposób – chyba nie muszę mówić, dlaczego. Powiem coś jeszcze o sposobie drugim – należy go, jak widać, zakończyć znakiem \0 – jest to znak końca ciągu znaków.

5. Koniec

No cóż, ten poradnik nie był zbyt długi, i w zasadzie sam nie wiem, czy się jeszcze następne pojawią. Po prostu wolę się skupić na czymś innym – na pisaniu oprogramowania 🙂 W każdym razie – do zobaczenia!

4 komentarze

  1. Drraven

    #include <iostream>
     
    int main()
    {
       int liczba = 100;
       cout << liczba << endl;
    }

    Rezultatem, po skompilowaniu, w oknie konsoli systemowej będzie:

    100

    A nie przypadkiem komunikat to braku przestrzeni nazw?:D

    Odpowiedz
  2. Drraven

    Powiem coś jeszcze o sposobie drugim – należy go, jak widać, zakończyć znakiem – jest to znak końca ciągu znaków.

    A jak się nie doda to co?:D
    Nie doda się sam?

    Odpowiedz
  3. AqwsInimb

    pharmacies near me specialty pharmacy pharmacy rx one reviews

    Odpowiedz

Zostaw komentarz do AqwsInimb

Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>